Kraftbein

18.01.2021

Kraftbein finnes det noe mer magisk? Disse beina som inneholder så mye god næring som er godt for kroppen vår.


En optimal kraft er rik på gelatin og får derfor en gelekonsistens når den avkjøles. I tillegg er det viktig at kraften får stå og koke over lang tid for å kunne trekke ut alle de viktige mineralene og næringstoffene fra beina.


Kraft er veldig næringsrik, Bein og marg er så klart rikt på kalsium, magnesium, kalium, vitamin A, K2, sink, jern, omega 3, omega 6 og proteiner. Kraft er bla. bra for fordøyelsen/tarm, kan dempe betennelse og redusere leddsmerter, styrke immunforsvaret, kan gi bedre søvnkvalitet og styrke skjelettet. 

Å koke kraft er enkelt, fikk vi alltid høre. Og det gjekk lang tid før vi prøvde oss. Det virket så vanskelig. Men tro oss det var ikke så vanskelig som vi hadde sett for oss. Du trenger kraftbein, vann og syre (eks. eddik eller sitron) i en kjele. Og det du har av rot grønsaker, gjerne noen daffe. Det viktigste vi fant ut var å ha grønnsakene oppi etter at vi hadde fått skummet av ferdig.

Kraft kan du bruke i f.eks:

  • Kraft gir utrolig god smak på sauser og supper.
  • Varme det opp og drikke varmt.

Kraftkoking

Piff opp maten din med kraft! Å koke kraft tar sin tid, men kraften tar smaksløkene med på en smaksrik reise.

Du trenger:

  • 3 kg Kraftbein
  • 0,5 dl syre, (eddik el sitron)
  • kaldt vann
  • Grønnsaker, urter, krydder. (sellerirot, kålrot, vårløk, gulrot, pepperkorn og laurbærblad)

Tilbereding:

  1. Legg beina i en stor kjele, fyll på med kaldt vann til det dekker beina. Ha i syren (eddik) og la det stå i 1 time eller over natten. (syren gjør at porene i beina åpnes slik at mineraler lettere trekkes ut under kraftkoking.
  2. Kok opp, skum vil komme til overflaten. Dette fjernes. Når det ikke skummer mer senkes temp ned til ca 80 grader (rett under kokepunkt)
  3. Tilsett grønnsaker og krydder. Ta det du har tilgjengelig i kjøleskapet.
  4. Kraftbein av storfe/vilt/lam skal stå 12-72 timer å trekke. Mange setter gryten inn i steikeovnen. Jo lengre den står, jo mer næring får du ut av beinene.
  5. Etter at kraften har stått lenge nok, tar du ut kraftbeinene og siler kraften. Da får du en klarere kraft. Nå skal du redusere kraften til halvparten av mengden. Dette gjøres ved at kraften kokes, når den er redusert avkjøles den og fettet som danner seg på toppen kan lett fjernes når det har stivnet.
  6. Frys ned kraften i passe porsjoner for ditt behov. Vi pleier å fryse små plastbeger på ca 5 dl som fås kjøpt på Europris.

Lykke til! Har du flere spørsmål? Jeg svarer gjerne - Ann Elin